Tuesday, March 3, 2009

ANTARA CIRI-CIRI KAUNSELOR BERKESAN

CIRI-CIRI PERIBADI KAUNSELOR
1. Berilmu dan bersifat lemah lembut
2. Bersifat pengasih dan penyayang
3. Mempunyai nilai moral yang tinggi
4. Sabar dan tenang fikiran, tidak gopoh dan tidak gemuruh
5. Tidak panas baran atau bengis
6. Manis lidah, tidak celupa dan bersih hati
7. Mempunyai keyakinan diri
8. Menyedari diri bahawa tugasnya untuk menolong
9. Bersifat amanah dan setia janji
10. Tidak mudah jemu dan tidak mudah bosan
11. Bijak menggunakan kata-kata halus dan menyenangkan hati orang lain
12. Berkebolehan untuk meyakinan individu yang bermasalah
13. Rasa kasih dan hormat kepada diri sendiri dan orang yang mempunyai masalah.
14. Kaunselor sebagai model.
15. Perhubungan kaunselor klien terjalin atas dasar profesional kaunseling.
16. Keberanian menjalankan proses kaunseling.

PERANAN KAUNSELOR DAN KLIEN
Kaunselor : penerimaan tanpa syarat, tidak menghukum (non judgemental), empati, ketulinan, kemesraan, ketepatan, kesedaran diri (self awareness) dan minat.
Klien: percaya dan yakin terhadap kaunselor

Kepekaan kaunselor terhadap dirinya.
Kejayaan sesuatu sesi kaunseling sebahagian besarnya bergantung kepada sifat, sikap dan tingkah laku kaunselor. Ini sangat penting. Klien peka dan berindak mengikut kontak mata, posture, panjang @tau pendek, cepat atau lambat kaunselor memberi respon. Cara-cara kaunselor mencelah, kadar percakapan dan kualiti suara juga amat penting.