Dalam sesi kaunseling, tugas utama kaunselor adalah mengenalpasti masalah sebenar klien
dan menggunakan kemahiran asas kaunseling dan teknik kaunseling yang bersesuaian untuk
membantu klien mencari penyelesaian.
Penampilan Diri Kaunselor
Pandangan pertama penting dalam menentukan keberkesanan hubungan yang terjalin seterusnya. Sekiranya klien berasa selesa dan gembira dengan keadaan raut wajah serta cara kaunselor berpakaian, ini merupakan ciri pertama yang menentukan kejayaan sesi seterusnya. Kaunselor dan klien hendaklah berpakaian menikut norma-norma tempatan.
Penampilan diri yang menggangu tumpuan klien
- Bau minyak wangi yang terlalu kuat
- Pakaian yang menjolok mata
- Berpakaian selekeh, kotor dan bau busuk
- Janggut atau jambang dan misai yang tidak terurus.
(keadaan tersebut boleh menimbulkan jarak psikologi atau rasa terancam kepada diri klien
dan menggunakan kemahiran asas kaunseling dan teknik kaunseling yang bersesuaian untuk
membantu klien mencari penyelesaian.
Semua kemahiran dan teknik ini digunakan oleh kaunselor untuk menjalankan sesi kaunseling
dengan lancar dan berkesan.
dengan lancar dan berkesan.
Antara kemahiran-kemahiran asas yang diperlukan ialah:
— Kemahiran Mendengar
— Kemahiran Refleksi
— Kemahiran Menyoal
— Teknik Membuat Rumusan
— Kemahiran Memberi Maklumat
— Kemahiran Memberi Fokus
— Kemahiran Mentafsir
— Kemahiran Memulakan Sesi
— Kemahiran Menyelesaikan Masalah
— Kemahiran Menamatkan Sesi
— Kemahiran Mendengar
— Kemahiran Refleksi
— Kemahiran Menyoal
— Teknik Membuat Rumusan
— Kemahiran Memberi Maklumat
— Kemahiran Memberi Fokus
— Kemahiran Mentafsir
— Kemahiran Memulakan Sesi
— Kemahiran Menyelesaikan Masalah
— Kemahiran Menamatkan Sesi
Peranan kaunselor
Keberkesanan khidmat kaunseling merupakan ukuran profesion ini. Seseorang kaunselor yang profesional mesti mempunyai kemahiran-kemahiran seperti:
i) Kemahiran kompetensi (kemahiran asas
kaunseling dan teknik-teknik kaunseling)
ii) Kemahiran mengkonsepsikan kes
(mengenalpasti masalah sebenar klien)
iii) Kemahiran pengurusan kes
iv) Kemahiran bekerjasama dengan
ahli profesional lain
v) Kemahiran pemeliharaan dan
penjagaan keselamatan rekod
kaunseling.
i) Kemahiran kompetensi (kemahiran asas
kaunseling dan teknik-teknik kaunseling)
ii) Kemahiran mengkonsepsikan kes
(mengenalpasti masalah sebenar klien)
iii) Kemahiran pengurusan kes
iv) Kemahiran bekerjasama dengan
ahli profesional lain
v) Kemahiran pemeliharaan dan
penjagaan keselamatan rekod
kaunseling.
Penampilan Diri Kaunselor
Pandangan pertama penting dalam menentukan keberkesanan hubungan yang terjalin seterusnya. Sekiranya klien berasa selesa dan gembira dengan keadaan raut wajah serta cara kaunselor berpakaian, ini merupakan ciri pertama yang menentukan kejayaan sesi seterusnya. Kaunselor dan klien hendaklah berpakaian menikut norma-norma tempatan.
Penampilan diri yang menggangu tumpuan klien
- Bau minyak wangi yang terlalu kuat
- Pakaian yang menjolok mata
- Berpakaian selekeh, kotor dan bau busuk
- Janggut atau jambang dan misai yang tidak terurus.
(keadaan tersebut boleh menimbulkan jarak psikologi atau rasa terancam kepada diri klien
dan ini akan mengubah konsentrasinya).
Ekspresi Muka Atau Wajah
Ekpresi wajah adalah penglahiran rasa hati, emosi, fikiran, penilaian dan keadaan diri individu. Dalam sesi kaunseling, ekspresi wajah dapat membantu menerangkan erti mesej yang disampaikan. Oleh itu, adalah penting bagi para kaunselor mempamerkan ekspresi muka atau wajah yang dapat menyakinkan klien. Adalah penting kepada kaunselor peka kepada:-
- mesej yang dilahirkan melalui wajah klien dan juga
- mesej yang dilahirkan melalui wajah kaunselor sendiri.
Wajah atau mimik muka adalah hasil kombinasi daripada sinaran atau pandangan mata, kedutan dahi, muka, hidung dan warna yang lahir daripada muka semasa berinteraksi. Contohnya, muka menjadi merah ketika marah atau malu.
Ekspresi wajah yang tidak sama dengan perkataan menimbulkan rasa kurang senang kepada klien. Contohnya mulut tersenyum tetapi nada suara mengejek. Senyuman begini tidak akan ditafsirkan sebagai petanda persahabatan atau perhubungan yang baik.
Ekspresi Muka Atau Wajah
Ekpresi wajah adalah penglahiran rasa hati, emosi, fikiran, penilaian dan keadaan diri individu. Dalam sesi kaunseling, ekspresi wajah dapat membantu menerangkan erti mesej yang disampaikan. Oleh itu, adalah penting bagi para kaunselor mempamerkan ekspresi muka atau wajah yang dapat menyakinkan klien. Adalah penting kepada kaunselor peka kepada:-
- mesej yang dilahirkan melalui wajah klien dan juga
- mesej yang dilahirkan melalui wajah kaunselor sendiri.
Wajah atau mimik muka adalah hasil kombinasi daripada sinaran atau pandangan mata, kedutan dahi, muka, hidung dan warna yang lahir daripada muka semasa berinteraksi. Contohnya, muka menjadi merah ketika marah atau malu.
Ekspresi wajah yang tidak sama dengan perkataan menimbulkan rasa kurang senang kepada klien. Contohnya mulut tersenyum tetapi nada suara mengejek. Senyuman begini tidak akan ditafsirkan sebagai petanda persahabatan atau perhubungan yang baik.
Pandangan Mata Atau Kontak Mata
Antara fungsi dan kesan pandangan mata atau kontak mata
a. memberikan perhatian
b. menunjukkan minat
c. menunjukkan tanda hormat
d. menggalakkan perundingan
e. menggalakkan luahan perasaan yang jujur
f. menimbulkan rasa penerimaan
g. menimbulkan rasa percaya mempercayai
h. menimbulkan rasa keselesaan
i. menimbulkan rasa kesungguhan
Perlu difahami bahawa kontak mata bukan bererti kaunselor memandang tepat/merenung pada biji mata klien dan pandangan tidak bergerak-gerak ke muka klien (jika ini berlaku klien cepat rasa terancam). Tetapi kaunselor menumpukan / melihat ke arah keseluruhan muka klien dan pandangan tersebut secara biasa.
Antara fungsi dan kesan pandangan mata atau kontak mata
a. memberikan perhatian
b. menunjukkan minat
c. menunjukkan tanda hormat
d. menggalakkan perundingan
e. menggalakkan luahan perasaan yang jujur
f. menimbulkan rasa penerimaan
g. menimbulkan rasa percaya mempercayai
h. menimbulkan rasa keselesaan
i. menimbulkan rasa kesungguhan
Perlu difahami bahawa kontak mata bukan bererti kaunselor memandang tepat/merenung pada biji mata klien dan pandangan tidak bergerak-gerak ke muka klien (jika ini berlaku klien cepat rasa terancam). Tetapi kaunselor menumpukan / melihat ke arah keseluruhan muka klien dan pandangan tersebut secara biasa.