Saturday, January 17, 2009

The Bar On Emotional Quotion (EQ)


Nama Anda: ………………………………………… Tarikh : ……...………..

Skala
Rendah......................Sederhana................... Tinggi
1....... 2...... 3...... 4...... 5...... 6...... 7...... 8...... 9...... 10

Berdasarkan skala di atas, sila jawab pernyataan EQ di bawah. Letakkan 1 untuk terendah dan 10 untuk tertinggi, kemudian campurkan nilai-nilai tersebut. SELAMAT MENCUBA....

Bil . . . Pernyataan Emotional Quotion (EQ)
1 Saya sedar dan faham keadaan emosi diri sendiri (Emotional Self Awareness) - ( )

2 Saya tahu melahirkan emosi secara konstruktif /terkawal (Assertiveness) - ( )

3 Saya mampu berdikari dan tidak bergantung kepada emosi orang lain (Independence) -( )

4 Saya mampu menerima dan menghormati diri sendiri (Self-Regard) - ( )

5 Saya bersemangat untuk mencapai matlamat tugasan saya (Self-Actualization) - ( )

6 Saya boleh memahami perasaan orang lain (Empathy) - ( )

7 Saya boleh memenuhi tanggungjawab sosial (Social Responsibility) - ( )

8 Saya boleh berhubung baik dengan orang lain (Interpersonal Relationships) - ( )

9 Saya boleh bantu menyelesaikan masalah rakan sekerja (Problem Solving) - ( )

10 Saya mampu mengesahkan perasaan diri saya secara jelas (Reality Testing) - ( )

11 Saya boleh mengubahsuai perasaan dan pemikiran terhadap situasi baru (Flexibility) - ( )

12 Saya boleh mengurus tekanan emosi saya dengan berkesan (Stress Tolerance) - ( )

13 Bila tertekan saya mampu mengawal emosi saya (Impulse Control) - ( )

14 Saya boleh melahirkan rasa kegembiraan yang sedang saya alami (Happiness) - ( )

15 Saya berasa yakin apa yang dirasakan optimis tercapai (Optimism) - ( )

Jumlah skor anda:...........

Analisis :
0 - 50 : EQ RENDAH
51 - 100 : EQ SEDERHANA
101 - 150 : EQ TINGGI

SILA JAWAB & TUNGGU SEKEJAP JE....


No comments: