Friday, March 20, 2009

BAHASA BADAN ?




BAHASA BADAN ASAS
- Raut wajah
- Pandangan mata
- Gerak tapak tangan
- Pergerakan tangan dan lengan
- Pergerakan tangan ke muka
- Dagu dan Pipi
- Rintangan lengan
- Rintangan kaki

MENCERMINKAN PERLAKUAN (MIRRORING)
- Dalam kaunseling keupayaan ini antara yang terpenting bagi mewujudkan empati dan persefahaman.
- Secara sedar atau luar sedar
- Menunjukkan minat dan membina rapport yang baik
- Elakkan mencerminkan perlakuan negatif kerana akan berlaku penolakkan

KOMUNIKASI BUKAN LISAN IALAH MESEJ YANG DISAMPAIKAN BUKAN MELALUI TUTUR KATA TETAPI MELALUI EKSPRESI MUKA, PANDANGAN MATA DAN GERAK GERI. IA DITUNJUKKAN SECARA KERAP DAN NYATA TETAPI KAUNSELOR TIDAK SEDAR. KESEDARAN DAN KEFAHAMAN BERKAITAN MAKNA KOMUNIKASI BUKAN LISAN AMAT PENTING DALAM PROSES MENOLONG.

Egan (1990) mengunakan akronim SOLER sebagai singkatan bagi kemahiran bukan lisan untuk kaunselor.
S = face the client squarely – cara kedudukan antara kaunselor dengan klien. Setting kedudukan mesti memberi keselesaan kepada klien.

O = Adopt and open posture – kaunselor menunjukkan satu pasteur tubuh badan yang terbuka dan menunjukkan isyarat menerima klien seadanya. Posteur badan yang tertutup – kaunselor berpeluk tubuh, bercakap sambil buat kerja lain, menyilang kaki di sebelah lutut, halangan meja, buku , fail bersepah.

L = leaning forward – Kaunselor mencondongkan atau menghala kepada klien. Ini bertujuan untuk menunjukkan kemesraaan dan penerimaan kaunselor kepada klien. Amat tidak sesuai dilakukan jika kaunselor duduk menyandar ke belakang, meletakkan tangan di tengkok dan menyandar, menggoyang badan ke kiri dan ke kanan kerana ini menandakan sifat tidak mesra klien.

E = eye contact – pandangan kaunselor kepada klien, memandang wajah bukan merenung mata. Elakkan daripada: Menenung dengan tajam, merenung tidak berhenti-henti, memakai kaca mata hitam, memejamkan mata sambil bercakap, memandang tetapi pandangan kosong atau memikirkan yang lain.

R = relax – kaunselor perlu mempamerkan diri yang releks semasa dalam sesi kaunseling. Jangan bawa hal atau peristiwa di luar sesi bila bersa klien. Gangguan semasa sesi - kaunselor yang selalu melihat jam, teringat perkara lain, gangguan telefon, ada orang menunggu di luar, bilik sering diketuk.
I do hope u all try "SOLER" approach.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Qhazi said...

90% bhs bdn btl. n 10% lg tutur kate lisan kan dr.